1.
Introducció
ü Les substàncies es poden classificar en àcids i bases. Tenen
característiques pròpies i oposades.
ü Els àcids son substàncies capaces d’acceptar un parell d’ electrons.
ü Les bases són substàncies capaces de cedir un parell d’electrons.
ü La intensitat dels àcids i les bases es mesura amb una escala anomenada
de
pH. En
aquesta escala, quan més baix és el pH, més àcid es una substància. I quan més
alt, és més bàsica. El pH 7 vol dir que una substància és neutra.
Indicadors
La fenolftaleïna és un indicar àcid-base que
presenta coloració fúcsia en presència de dissolucions bàsiques. En medi àcid,
la fenolftaleïna esdevé incolora.
Un indicador és una substància química que
canvia de color en canviar el pH de la dissolució.
Un indicador és una substància química que
canvia de color en canviar el pH de la dissolució.
El color canvia perquè l’espècie química
agafa o perd un protó segons el pH del medi (forma protonitzada en medi àcid i
forma sense protonitzar en medi bàsic). Les dues formes estructurals en les
quals es pot trobar l’indicador tenen color diferent.
In- (aq) ↔ HIn (aq)
En el cas de la fenolftaleína In- (aq)
té color rosa fúcsia i la forma HIn (aq) és incolora. L’interval de viratge de la fenolftaleïna és
8-10.
1.
Objectiu
- Comprendre que es un Indicador àcid-base. Conèixer alguns indicadors.
- Interpretar a partir de l’escala de pH l’acidesa d’una substància.
- Diferenciar entre substàncies àcides i bàsiques, útils al laboratori i
en la viva diaria.
2.
Material
·
Tubs d’assaig
·
Gradeta
·
Pipeta Pasteur
·
Vidre de rellotge
·
Paper indicador
·
Indicador fenoftaleína
·
Cola (H3PO4)
·
Vinagre (CH3COOH)
·
Lleixiu (NaClO)
·
Amoníac (NH3)
·
Llimona
·
Llet
·
Tomàquet fregit
·
pasta de dents
·
Viakal
·
KH7
4. Procediment
experimental
a) Paper indicador.
1. Afegeix a cada tub d'assaig una de les
següents substàncies.
2. Posa un tros de paper indicador en un vidre
de rellotge.
3. Afegeix
una gota amb una pipeta Pasteur.
4. Observa el color i anota en la graella.
Mira a quin pH correspon.
5. Repeteix el procediment amb totes les
substàncies.
b)
Indicadors.
1. Afegeix dos gotes del primer indicador a
cadascú dels tubs.
2. Anota el color.
3. Torna a omplir de nou un tub amb cada
substància.
4. Afegeix dos gotes d'indicador a cadascú
dels tubs.
5.
Observa i anota el color.
5.
Resultats
1. Completa
la taula:
Color del paper
|
Escala de pH paper
|
Color
fenoftaleína
|
Color
Taronja de metilé
|
|
Cola
|
||||
Vinagre
|
||||
Lleixiu
|
||||
Amoníac
|
||||
Llimona
|
||||
Llet
|
||||
Tomàquet fregit
|
||||
pasta de dents
|
||||
Viakal
|
||||
KH7
|
2.
Explica el que has observat.
3. Classifica
les substàncies en àcids i bases.
4. Classifica
en forts i febles.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada